به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی حوزه هنری، در این نشست که با حضور علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری ، محمد رضا شرفی خبوشان ، مدیر مرکز آفرینشهای ادبی و دبیر علمی سومین جایزه داستان حماسی، مجید عسگری رئیس حوزه هنری استان خراسان رضوی و رئیس سومین دوره جایزه داستان حماسی و اساتید حوزه داستان نویسی برگزار شد،« شخصیت پردازی»، «جایگاه» و «ساختار» داستان حماسی مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این نشست تخصصی که از ساعت ۱۰ صبح با حضور اهالی فرهنگ و هنر آغاز شد، رئیس حوزه هنری استان خراسان رضوی با بیان اقدامات صورت گرفته و اهمیت برگزاری جایزه داستان حماسی گفت:« به دلیل اینکه داستان را پایه شکلگیری تولیدات هنری میدانیم، جایزه داستان حماسی را محور توجه فعالیتهای خود قرار دادیم».
عسکری در ادامه، ضمن بیان اینکه«شاهنامه» باید سرمشق تولیدات هنری ما باشد، گفت: هنر حماسی میتواند پیشران فضای هنری ما باشد.
در ادامه این نشست، دبیرعلمی جشنواره داستان حماسی با اشاره به اینکه حضور نویسندگان حرفهای، داوران، استادان و نویسندگان تازهنفس نشاندهنده ترکیب درست یک رخداد ادبی است، گفت: ما زمانه آسودهای نداریم، سرزمین و زمانه پرحماسهای داریم. ایران کشور حماسههاست و نباید گمان کنیم حماسه منحصر به زمانه کهن و مثلا عصر فردوسی است، بلکه تاریخ روند پویا و فعالی دارد؛ بنابراین امروز نیز میتوان پیوند عمیقی بین اسطورههای امروزی، درکنار اسطورههای کهن خلق کرد.
محمدرضا شرفی خبوشان در ادامه افزود: همانگونه که فردوسی، شاهنامه را با تکنیکهای رایج در زمانه خود آفرید و تنها به روایتهای کهن اکتفا نکرد و بینش و نگاه خویش را هم بدان افزود، امروز هم به زبان فارسی و هویت ایرانی باید اینگونه نگریست و باید این دغدغه بین داستاننویسان وجود داشته باشد.
در ادامه این نشست که با حضور داود امیریان، خسرو باباخانی، مجید قیصری، تیمور آقامحمدی و بهزاد دانشگر از اساتید حوزه داستان برگزار شد، داوود امیریان در خصوص شخصیت پردازی در داستانهای حماسی، خسرو باباخانی درزمینه جایگاه داستان حماسی، تیمور آقا محمدی درباره ساختار داستان حماسی و بهزاد دانشگر درباره تاثیر برگزاری کارگاههای آموزش داستان نویسی در ترویج داستان حماسی توضیحاتی ارائه کردند.
نظر شما